Mencari Redha Illahi

Mencari Redha Illahi

Wednesday 25 September 2013

Jangan salahkan TUHAN...




"Sudah  takdir, tidak dapat berbuat apa-apa lagi."

"Allah sudah takdirkan saya seperti ini."

"Saya sudah tidak dapat berubah, lagipun saya sudah di takdirkan menjadi jahat"

"saya ini bodoh. walaupun belajar bersungguh-sungguh, tetapi masih kekal bodoh"

Kita sudah biasa mendengar kata-kata ini, sama ada keluar dari mulut orang lain ataupun mulut kita sendiri. Kesilapan kita sendiri, tapi kita pula yang menyalahkan Allah swt dalam segenap hal..
kita beranggapan Allah sudah takdirkan kita menjadi jahat, bodoh, tidak dapat berubah dan sebagainya..sedangkan kita tidk tahu apa yang Allah swt takdirkan untuk kita..

jadi..jangan salahkan Allah swt..

lihat dan nilai diri kita sendiri..

Sesungguhnya, Allah swt maha penyayang,
Allah swt mempunyai ilmu yang sangat luas. kasih sayangNya kepada kita juga sangat luas..antara kasih sayang-Nya adalah, Allah tidak menjelaskan ilmu-Nya yang luas itu kepada manusia. contohnya, ilmu Allah  swt. berkenaan perkara-perkara masa hadapan. Allah tidak memberitahu dan menceritakan kepada kita..ini kerana, sekiranya kita mengetahuinya apa yang yang akan terjadi kelak, terputus segala harapan dalam kehidupan manusia..dan manusia yang kehilangan ikhtiar sama seperti mayat yang berjalan.

ini kerana, mereka tidak mempunyai ruang untuk berusaha..

tetapi, Allah tidak memberitahu kita berkenaan masa hadapan dan aa yang terjadi kepada kita..tapi mewujudkan kepada kita suatu kuasa bernama ikhtiar ataupun pilihan.

Allah swt memberikan kita pilihan..kemudian kita berusaha
dengan ikhtihar yang Allah kurniakan kepada manusia, manusia berhak memilih..tidak ada paksaan. tapi kita perlu tahu setiap pilihan yang kita buat ada kesannya.

Allah swt  menerangkan dalam surah Al-Baqarah, ayat 256 yang bermaksud



"tidak ada paksaan dalam agama islam. Sungguh nyata kebenaran islam daripada sebarang kesesatan. oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan taghut dan dia beriman kepada Allah, sesungguhnya, dia berpegang kepada simpulan tali agama yang teguh. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."







1 comment:

  1. Allah... stOry yg sGt2 meNarik!! Allah tidak akn m'bebankan manusia dgn kemampuannya sendiri ... =')

    ReplyDelete